Blaas het stof van die hometrainer, masseer uw kuiten en schaf en waterdicht jasje aan. Hier wordt gefietst!

De fietsflat te A'dam

De fietsflat bij het Centraal Station in Amsterdam

Milieuvriendelijk, snel, tussen het verkeer in manoeuvreerbaar, niet aan uren gebonden, goed voor de conditie én gratis. Geen wonder dus dat allesgebeurt met de fiets (boodschappen halen, kinderen naar school brengen, uitgaan en zelfs verhuizen) en dat iédereen fietst (koeriers, bankdirecteuren in maatpak en huisvaders met drie kinderen). Mandjes, kinderstoeltjes, bakken en zijspannen staan ter beschikking bij de fietsenmaker om alle soorten vervoer te faciliteren.

Toch gaat het niet goed met de fiets. In 1995 legden de Nederlanders nog gemiddeld 900 kilometer per jaar per persoon af met de fiets, in 2001 was dat ‘slechts’ 824 kilometer. (Bron: CBS, geciteerd in de Volkskrant van 19-11-2002). Cijfer dat in onze directe omgeving stuit op wenkbrauwengefrons (“Ik fiets voor mijn werk alleen al 3680 kilometer per jaar”).

Tips voor beginners:
• Koop geen fietsen van onbekenden die ze op straat aanbieden. Voor je het weet maak je je schuldig aan heling. 
• Koop goeie sloten (meervoud), liefst een zware ketting met hangslot die je niet zomaar met een tangetje doorknipt. Bind je fiets altijd vast aan iets wat men niet zonder enige krachtinspanning in het water kan gooien. 
• Onthou altijd goed waar je je fiets parkeert, zeker als je ‘m neerzet in een ‘fietsflat’ (parkeergarage met meerdere verdiepingen). Maak waar mogelijk gebruik van bewaakte stallingen. 
• Elke Nederlandse jongedame krijgt het mee via de genen: achterop zitten. De truc is: loop een eindje mee naast de fiets (gemiddeld een pas of 2 – 3) en spring dan in amazonezit achterop de fiets. Andere manieren komen heel toeristisch over.
• Bedenk dat ‘meerijden’ vaak betekent: meefietsen. Tegenwerpen dat je geen fiets hebt, is vaak geen excuus: bij elk bedrijfspand en in ieders garage staat wel een extra exemplaar dat je kan lenen.
• Als er in een wervingsadvertentie als arbeidsvoorwaarde staat ‘fiets van de zaak’, is dat geen grap.
• Tot slot… automobilisten opgelet: fietsers hebben altijd voorrang en zullen die ook altijd opeisen! Extra aandacht dus bij het rechtsaf slaan (meestal moet je eerst stoppen voor een groep fietsers en dan nog eens voor het zebrapad), in eenrichtingsstraten (waar de fietsers je bij bosjes tegemoet komen rijden) en in het donker (fietsen zonder licht is verboden maar ook een trend).